אסטרטגיה של גירושין

         

 

להתגרש או לא להתגרש הסכם גירושין נכון יחסים אלימים בעת גירושין
עצירת הליכי גירושין גירושין – ההליכים ופשרם גירושין חבריים – הייתכן?
הסכם שלום בית/גירושין ילדים בעת גירושין ניסוח הסכם גירושין.
אסטרטגית גירושין מזונות אישה בהליכי גירושין גירושין - הצעדים הראשונים
תביעת גירושין או משא ומתן מזונות ילדים בהליכי גירושין סעדים זמניים בהליכי גירושין
איך לבחור עורך דין? כיצד מתחלק הרכוש? המלצות
מלכודות בהליכי גירושין כתובה - זכות ששווה כסף. |
זכויות נסתרות בעת גירושין משמורת על ילדים והסדרי ראיה

כיצד לעצור הליכי גירושין ולהציל את הנישואין?

 

גירושין הם לרב יוזמה של אחד מבני הזוג, בעוד השני כלל לא נתן דעתו לנושא, או שלא החליט בדבר  כוונותיו, או שאינו מעוניין כלל בגירושין. הדר ונתי נשואים 7 שנים. נישואיהם היו נישואים טובים, או כך לפחות סברה הדר. את בוקרו של ה- 1.9.06 היא לא תשכח לעולם. הדר הייתה טרודה בהכנת הילדים לבית הספר, ביום הראשון לשנת הלימודים. נתי ביקש ממנה להישאר מספר דקות, שכן הוא רוצה לדבר איתה על נושא חשוב, כפי שהגדיר. "תשמעי, אני רוצה להתגרש. פגשתי בחורה ואנחנו מאוהבים הבה נתגרש ומהר" ככל האפשר. הדר הוכתה בתדהמה. לאחר שהתעשתה החליטה שאין היא מעוניינת להתגרש בשלב זה והם נפרדו זמנית. בעצת מומחים וידידים המשיכה הדר בשגרת יומה, הגנה על נתי בפני הילדים ושיגרה לו, בעקיפין, מסרים כי היא אוהבת, סולחת ומצפה לשובו. לאחר מספר חודשים, בערב בהיר אחד, הופיע נתי וביקש לחזור הביתה...

 

1.       עצירת תהליך הגירושין, כאשר אחד מבני הזוג נחוש בדעתו להתגרש, היא משימה קשה ביותר. על ידי התנגדות מתוחכמת אפשר, אולי, לדחות את הגירושין, להרוויח זמן, אך לא להעביר את רוע הגזרה. ישנם מקרים בהם הזמן פועל לטובתכם, ובלי ספק הוא מאפשר לכם להתייעץ עם בעלי מקצוע מתאימים, לקרוא ספרים העוסקים בנושא, ולבצע פעולות חכמות להערכת רוע הגזירה.

 

2.       אל תאמרו כי אתם לא מעוניינים להתגרש. הסירוב מלבה כעסים אצל הצד המעוניין להתגרש, שכן הוא חושב שמנסים "להחזיק אותו בכוח". עדיף לטעון כי נחוץ לכם זמן נוסף לגבש את דעתכם או להפנים את השינוי. מרגע שמוגשת תביעת גירושין לבית הדין הרבני ועד לקיום הדיון הראשון בתביעה, חולף פרק זמן של חודשיים עד שישה חודשים. תוכלו לנצל פרק זמן זה להצלת הנישואין.

 

3.       תשכנעו את בן הזוג  לקבל יעוץ מקצועי לשיפור הזוגיות, בטרם נקיטת הליכי הגירושין. במקרים לא מעטים פניה ליועץ נישואין, או קבלת יעוץ פסיכולוגי עשויים להאיר לבן זוגכם היבטים אחרים ולהוביל לשינוי בעמדתו. רצוי כי הייעוץ יינתן על ידי גורמים מקצועיים בלבד, שכן בידם מצויים הכלים לבחון בצורה מקצועית ואובייקטיבית את מצב הזוגיות ביניכם ואת השאלה, האם היא ניתנת לשיקום?

 

4.       נסו לאבחן בין הסיבות הגלויות והסמויות לגירושין. אם לא תדעו את הסיבה האמיתית לרצונו של בן הזוג להתגרש, לא יהיו בידיכם הכלים המתאימים להתמודד עמה. פעמים רבות בני זוג אינם חושפים בפני בן זוגם את הסיבה האמיתית לרצונם להתגרש בכדי לא לפגוע ברגשות או בכדי למנוע עימותים מיותרים. למשל: בת זוג הטוענת כי אינה מסתדרת עם בן זוגה, כשבפועל הבעיה היא חוסר סיפוק מיני.

 

5.       יחד עם ניסיונותיכם לבלום את הגירושין, היוועצו בעורך דין, המתמחה באסטרטגיה של הגירושין, בדבר הצעדים הנדרשים על מנת להבטיח את זכויותיכם אם ניסיונותיכם להגיע לשלום בית ייכשלו, אחרת אתם עלולים להישאר ללא בן זוג וללא רכוש. עליכם למצוא את נקודת האיזון הראויה בין הרצון לשמר את נישואיכם לבין הצורך לנקוט בצעדים להגנה על זכויותיכם, שכן קיימים מצבים בהם בן זוגכם עלול להשלות אתכם כאילו הוא מוכן לפעול להצלת הנישואין, ובעצם להכין בחשאי את השטח לגירושין. כדי למנוע ניצול לרעה של רצונכם הטוב על ידי בן זוגכם, בדקו כיצד ניתן להבטיח את זכויותיכם אם ניסיונותיכם להציל את הנישואין לא יצליחו, וזאת מבלי לפגוע במאמציכם הכנים להגיע להתפייסות.

 

6.       הקשיבו לטענות בן זוגכם והיו פתוחים לביקורת מרבית הזוגות המצויים בהליכי גירושין מנהלים דו-שיח של חרשים. אל תתרגזו, אל תצעקו וכמובן אל תקללו. ניתן להשמיע את הדברים הכנים והקשים ביותר מבלי להזדקק להתנהגות כזו. אין בהתנהגויות נלוזות אלו בכדי לשפר את היחסים ביניכם. ההפך הוא הנכון - המצב רק ידרדר. נסו לתאר בפני בן זוגכם מה באמת אתם מרגישים, ואל תנסו לייפות את המצב או להסתיר את הבעיות האמיתיות כפי שאתם חווים אותן. רק הידברות כנה ופתוחה תוכל להביא לפיתרון הבעיות האמיתיות ביניכם ולהצלת הנישואין.

 

7.       בררו באובייקטיביות (במידת האפשר) את הסיבות למשבר ואת תרומתו של כל אחד מכם להתרחשותו. זכרו, אין מדובר בשאלה מי צודק ומי טועה, אלא כיצד, אם בכלל, ניתן ליצור בסיס להמשך חיים משותפים. שאלו את עצמכם בכנות מה עלי לעשות בכדי לשפר את מצב היחסים בינינו, וענו לעצמכם בכנות אם אכן אתם באמת מוכנים ומסוגלים לעשות את שנדרש מכם בכדי להציל את הנישואין.

 

8.       קבעו לעצמכם את התנאים בהם תהיו נכונים לפעול להצלת הנישואין ומה אתם מוכנים להקריב למטרה זו, והציעו אותם לבן הזוג, בנוסח: "אני מוכנה להמשיך בתנאים אלו...",  "אני מציע לנהוג בדרך זו או אחרת לשיקום נישואינו". אל תציגו את הדברים כ"אולטימטום" מצדכם, אלא כבסיס לדיון ולהמשך הקשר. עם זאת אל תסכימו להקריב את אישיותכם, את רצונותיכם האישיים, ואת התפתחותכם האישית על מזבח הנישואין. אם דרישותיו של בן הזוג נראות לכם מוגזמות ובלתי הוגנות אל תוותרו רק למען "שלום בית", שכן ויתור מסוג זה יגרום לתסכול, ולחזרה על אותן טעויות שהביאו למשבר תוך פרק זמן קצר.

 

9.       סכמו עם בן הזוג, בצורה ברורה ובהירה, את הצעדים אותם הנכם מוכנים לנקוט על מנת למנוע את פירוק הנישואין. מרבית הזוגות המחליטים על "שלום בית" ללא הגדרת כללים ומסגרת ברורה מגלים עד מהרה כי כל אחד מבני הזוג "חוזר לסורו". בחנו את היכולת שלכם לעמוד בתנאים הנדרשים מכם, והעריכו את יכולתו של בן זוגכם לעמוד בתנאים המצופים ממנו. אל תיקחו על עצמכם מחויבויות אשר לא תוכלו לעמוד בהן.

 

10.   במסגרת פעולותיכם לקידום שלום בית הגדירו "תקופת מבחן". לרב בני זוג נוהגים לקבוע תקופת מבחן מוגדרת להמשך נישואיהם. לעיתים, הדבר בא לידי ביטוי גם בתקופת פירוד לזמן קצוב, שלאחריו בני הזוג מחליטים לאן פניהם מועדות – שיקום הנישואין או גירושין. ישנם בני זוג החותמים על הסכם המכונה "הסכם שלום בית - גירושין". מדובר בהסכם הבא לתת הזדמנות אחרונה לנישואין, והוא מגדיר את חובותיהם וזכויותיהם של בני הזוג וכיצד יתנהלו חייהם. במסגרת ההסכם נכללות, עוד בשלב שפני הזוג לשלום הבית, גם כל ההוראות למקרה בו שלום הבית ייכשל, ויהיה צורך להתגרש.

 

בחנו האם באמת ברצונכם לעצור את הגירושין. נדירים הם המקרים בהם בן זוג אחד "מלקק דבש" בנישואין ואילו השני סובל – במרבית המקרים מדובר בסבל הדדי ההולך ומעצים. אם אתם הורים לילדים אתם מכירים, בוודאי, את התופעה שילד מתעלם מצעצוע במשך תקופה ארוכה, אך אם מישהו אחר מבקש לשחק בצעצוע הנטוש, הילד מונע זאת בחירוף נפש. כדאי לכם לשקול האם ניסיונכם לעצור את בן הזוג מלנטוש אתכם אינו דומה להתנהגות הילד, ואם אתם אכן רוצים בבן הזוג שלכם או רק במניעת נטישתכם. לרשותכם ספרים רבים בנושא, ובחלקם מצויים שאלונים העשויים לסייע לכם לאבחן את תחושתכם האמיתית.